Atunci când echipa TEDx Piața Unirii ED m-a abordat să particip ca vorbitor în cadrul evenimentului „Educație care contează” am fost foarte încântat. Pe 15 februarie 2019, am urcat pe scena Teatrului Evreiesc de Stat și am povestit despre „Clasa Viitorului”, cel mai ambițios proiect pe care îl avem pentru școlile din România. Iată povestea noastră!
Sunt antreprenor în educație din 2011, an în care am câștigat un grant european pentru cercetători. Nu am fost mereu antreprenor… în 1985 eram elev în clasa întâi, elev care scria cu mâna stângă. Iar acest lucru nu era pe placul regimului de atunci, așa că am fost mutat pe rând de la clasa I-a A, la clasa I-a B, după care la clasa I-a C, acolo unde mai era un stângaci. La a I-a C eram împărțiți pe 3 rânduri: cei cu rezultate foarte bune care beneficiau de atenția sporită a doamnei învățătoare, cei cu rezultate medii, și cei cu provocări… eu eram pe rândul celor cu provocări. Tot atunci, singura sursă de informare venea de la doamna învățătoare, care era depozitara adevărului absolut.
Educația s-a schimbat de atunci. Acum noile tehnologii democratizează accesul la informație și înlătură segregarea și discriminarea acolo unde sunt implementate. În perioada septembrie 2016 GFK, la comanda Intel România, a realizat un studiu pentru a afla cum aleg părinții din România calculatoarele pentru copiii lor. Studiul a fost realizat pe un eșantion de 400 de părinți din mediul rural și urban care au copii la școală între clasele 0 – 12.
Copiii din România folosesc PC-ul de la o vârstă fragedă. O treime încep să folosească un PC între 3 și 5 ani, o altă treime între 6 și 8 ani. Ce înseamnă acest lucru? Că atunci când ajung la școală se așteaptă să găsească vreun fel de tehnologie la clasă. Dar ce găsesc?
Calculatoare vechi, fără softuri educaționale și de cele mai multe ori închise cu o cheie, cheie la care de obicei are acces doar profesorul de informatică. Deci cum facem să asigurăm acces la tehnologie nu doar copiilor, dar și profesorilor de uman sau real care vor să folosească metode de predare interactive?
Ce facem noi la Edu Apps? Lucrăm cu școli care înțeleg că trebuie să se adapteze nevoilor pe care elevii le au în acest secol și împreună parcurgem un proces de transformare. Unul care duce la valorizarea fiecărui elev prin metode care se centrează pe nevoile acestora. Dar cum mai exact facem acest lucru? Am creat un program pe care l-am numit Clasa Viitorului. Acest program are trei componente de bază. În prima etapă creăm o identitate virtuală, recunoscută internațional, identitate cu ajutorul căreia fiecare profesor și fiecare elev are acces la aplicațiile educaționale gratuite. În a doua etapă formăm profesorii astfel încât aceștia să înțeleagă utilitatea folosirii aplicațiilor dar mai ales să poată adapta conținutul letric la formatul digital care oferă interactivitate. În a treia etapă introducem dispozitivele de lucru la clasă. Dar mai exact, care este procesul?
Implementarea aplicațiilor educaționale în școli este o provocare. Chiar dacă poți oferi aplicații gratuite, școlile nu au personal IT care să asigure implementarea și întreținerea acestora. Ce am făcut noi diferit? Am automatizat tot procesul. Durează mai puțin de jumătate de oră pentru ca toți profesorii și elevii dintr-o școală, să facă parte dintr-o Clasă Virtuală, un Classroom alocat pentru fiecare materie.
Ce fac ei cu acest Classroom? Profesorul folosește Classroom-ul pentru a distribui materialele suport pentru curs (manuale, clipuri etc.), dar și pentru a transmite și nota temele. Avantajul față de sistemul clasic este că profesorul poate acorda un feedback înainte ca elevul să primească nota finală, deci elevul este motivat să își îmbunătățească tema pentru că încă nu a luat nota. De asemenea, profesorul poate adresa întrebări prin intermediul Classroom. Cu ce este aceasta diferit de modul clasic? Fiecare elev primește întrebarea și fiecare trebuie să răspundă, nu doar cei care sunt cu mâna pe sus de obicei, dar și cei care poate știu răspunsul dar se tem de reacția colegilor. Este un instrument care valorizează fiecare elev și încurajează munca în echipă cu ajutorul aplicațiilor colaborative.
Aplicațiile educaționale sunt doar o parte din Clasa Viitorului. Atunci când introducem tehnologia la clasă trebuie să ne asigurăm că dispozitivele sunt adaptate pentru educație. Este foarte important ca aplicațiile care rulează pe acestea să fie preaprobate, preinstalate, administrate și monitorizate de școală. Deci introducerea dispozitivelor la clasă se face cu administrarea conținutului care rulează pe acestea. Doar în acest fel profesorul se poate concentra pe livrarea lecției, nu pe depanarea calculatoarelor.
Nu doar elevii sunt cei care au de câștigat. Profesorii se pot organiza pe arii tematice și pot elabora în comun planuri de lecție, fișe de lucru sau teste pe care le pot folosi pe aceleași paliere de învățare.
Punem la dispoziție gratuit o platformă online de formare pentru profesori. Dar am acreditat și un curs care îi ajută pe aceștia să mai ardă niște etape și să asimileze mai rapid metodele de integrare a tehnologiei digitale la clasă, indiferent de materia predată.
Peste 300 de instituții educaționale au început implementarea programului Clasa Viitorului și acest lucru înseamnă că peste 30.000 de copiii, indiferent că scriu cu mâna stângă sau nu, au acces la informație ca și restul colegilor lor, lucrează colaborativ, iar asta se întâmplă cu ajutorul profesorului care a înțeles rolul lui de facilitator și mentor.