Skip to main content

“Este bine să descoperim avantajele tehnologiei pentru școală și să le punem în sprijinul educației” – Florin Pop, Profesor de informatică și TIC

Florin este un dascăl la “Clasa Viitorului”, cu o experiență bogată de predare și formare în învățământul preuniversitar. Pasionat de tehnologie încă din adolescență, susținător al învățării continue și al inovației în educație cu ajutorul tehnologiei, din ianuarie 2017, Florin este formator certificat Google for Education și face parte din programul internațional pentru dezvoltare profesională în educație lansat de Google. În prezent, este profesor de TIC la Colegiul Tehnic “George Barițiu” și la Liceul Teologic Penticostal Baia Mare.

Am început să colaborăm cu Florin anul trecut, când a acceptat invitația Edu Apps de a susține o lecție demonstrativă la evenimentul “Școala românească, la granița dintre tradiție și inovare prin tehnologie”. Era bucuros și puțin emoționat pentru că era prima oară când urma să susțină o prezentare în fața a peste 200 de profesori. Știam că este activ în comunitatea on-line Google Educator Group Romania însă, atunci când am început să lucrăm împreună, am descoperit un dascăl pasionat de educație, un adept al lucrurilor bine făcute, un om cald, deschis și entuziast în a împărtăși din cunoștințele și experiențele sale cu ceilalți.

Despre cum a devenit formator certificat Google for Education și despre experiența utilizării aplicațiilor Google pentru educație, aflați în acest interviu.

Salut, Florin! Din 2006, ești licențiat în informatică, la Facultatea de Științe, din cadrul Universității de Nord Baia Mare. Povestește-ne, te rog, cum s-a născut pasiunea ta pentru informatică și ce te-a determinat să alegi o carieră în domeniul educației?

Am fost fascinat de calculatoare, încă din clasa a V-a, de când am intrat pentru prima dată în laboratorul de informatică. Aveam 12 ani și primul calculator folosit la școală a fost un HC (Home Computer), modelul dezvoltat de Fabrica de Calculatoare Electronice FELIX București, între anii 1985 – 1994. Îmi amintesc că avea doar o tastatură cu toate componentele integrate în interior și un monitor voluminos, cu un ecran foarte mic. Chiar și așa, eram foarte încântat și mi se părea că ora de informatică trece foarte repede! Abia așteptam să vină următoarea oră, pentru a mă așeza din nou la calculator și să introduc primele mele instrucţiuni în limbajul BASIC. Acum, realizez că, nu au fost doar calculatoarele cele care m-au fascinat, ci și omul de la catedră: doamna profesoară de informatică, un dascăl calm, cu dorinţa de a ne învăța și de a ne împărtăși cât mai mult din tainele calculatoarelor.

Mai târziu, la liceu, îmi făcea plăcere să le explic colegilor de clasă anumite lecții, ceea ce mă ajuta și pe mine să asimilez mai bine materia pe care doream să o aprofundez. Ulterior, o serie dintre profesorii de la liceu și de la facultate au remarcat aptitudinile mele de a transmite informații și de a explica diverse noțiuni. De aceea, în cadrul orelor de curs și de laborator, aceștia îmi propuneau să le predau colegilor mei anumite lecții. Feed-backul primit din partea colegilor și încrederea acordată de către profesorii mei m-au determinat să duc mai departe pasiunea mea de a-i îndruma și de a-i sprijini pe ceilalți să descopere tehnologia, și desigur, să aleg o carieră în educație.

Cum vedeai domeniul informatică și TIC la începutul carierei tale și cum ți se pare acum, după mai mult de 10 ani de experiență acumulată ca profesor de informatică și TIC?
Încă de la începutul carierei mele mi-am dorit să schimb ceva. După anii de liceu și de facultate am realizat că învățământul era preponderent tradițional. În centrul învățării se afla profesorul care transmitea o serie de informații unor elevi pasivi, iar învățarea nu era autentică. Treptat, am realizat că elevii trebuie să își asume responsabil propria învățare, sub supravegherea profesorului. Prin participarea la diferite cursuri și proiecte educaționale, am experimentat metode alternative de predare. Una dintre acestea este metoda proiectului pe care am și implementat-o cu succes la clasă. Ce presupune această metodă? Proiectele îi implică pe elevi în activități semnificative și îi ajută să-și dezvolte competențele necesare secolului XXI: capacitatea de colaborare, de rezolvare a problemelor și gândirea critică.

Cred că integrarea metodelor activ-participative și a instrumentelor TIC în educație îi motivează pe elevi să se implice în procesul de învățare și să utilizeze competențele dobândite în situații reale.

În afară de predare, ești implicat și în activități de formare a cadrelor didactice din învățământul preuniversitar. De ce ai ales să fii formator și cum te-ai pregătit?

Am ales să fiu formator pentru că am simțit că este ceea ce mi se potrivește cu adevărat. De altfel, a fost o alegere firească: o extindere a activității de predare de la elevi la adulți.
Activitatea mea de formare a început în anul 2007, o dată cu selecția de instructori AeL (Advanced e-Learning) organizată de către Siveco România. Am învățat rapid să utilizez platforma, am trecut cu brio examinările și în acest fel, am început primele cursuri, în calitate de formator. Astfel, am reușit în aproximativ doi ani să inițiez 19 grupe de profesori din județul Maramureș, în utilizarea calculatoarelor și a platformei de e-learning.

Mi-a plăcut foarte mult și de aceea, au urmat și alte experiențe în calitate de consultant în formare profesională sau ca expert pentru centre de perfecționare în cadrul mai multor programe POSDRU, cum sunt de exemplu ”IntelTeach”, “Carieră didactică în societatea cunoaşterii”, “Şcoala – membru activ al societăţii informaţionale”, ”Competenţă, profesionalism şi dimensiune europeană prin integrarea TIC în actul educaţional” etc. Astfel, am avut șansa să fac ceea ce îmi place: să formez profesori, și, în același timp, să învăț și să fiu inspirat de oamenii alături de care am lucrat. Cine sunt acești oameni? De exemplu, colegii mei de la Casa Corpului Didactic Maramureș și alți formatori din teritoriu.

Ce ai învățat din aceste experiențe și care crezi că sunt abilitățile necesare pentru a fi formator?

Trăgând linie după experiențele de până acum, pot să spun că a fi formator nu e un lucru deloc simplu: e nevoie de empatie, o minte deschisă, flexibilitate, dezvoltare permanentă și învățare continuă. Este esențial să îți placă să formezi oameni, și, nu în ultimul rând, să o faci cu pasiune.

Desigur, am învățat multe și de la cei peste 950 de dascăli pe care i-am format în județul Maramureș, pe lângă tot ceea ce am învățat de la colegii mei implicați în proiectele POSDRU.

Din ianuarie 2017 ești formator certificat Google for Education. Ce te-a determinat să obții această certificare și care au fost pașii pe care i-ai urmat?

Acum 3 ani, pe baza experienței mele în utilizarea aplicațiilor Google, m-am înscris la selecția de lideri regionali organizată de Junior Achievement România pentru proiectul Google for Education România și am fost acceptat în echipa de implementare. Implicarea în acest proiect, interesul arătat de către dascăli pentru aplicațiile Google pentru educație la evenimentul „Școala românească, la granița dintre tradiție și inovare prin tehnologie„, interacțiunea cu alți colegi care utilizează deja aceste intrumente digitale la clasă și susținerea primită din partea Edu Apps m-au motivat să mă pregătesc, să îmi testez abilitățile și să obțin trei dintre cele patru certificări Google for Education recunoscute la nivel internațional.

A fost un proces în mai multe etape, deoarece pentru a deveni Google for Education Certified Trainer este necesar să ai certificările Google Educator Nivelul 1 și Google Educator Nivelul 2, să parcurgi cursul on-line de formator Google for Education (Trainer Course), să promovezi examenul “Evaluarea abilităților de formator” (Trainer Skills Assessment), să creezi un videoclip de formator și să te înscrii în programul “Formator certificat Google for Education”.

Am obținut certificarea Google Educator Nivelul 1 în iulie 2015, după parcurgerea în prealabil a modulului on-line “Formare despre noțiunile de bază” disponibil pe platforma Google for Education Training Center.

Aș vrea să subliniez faptul că, este bine ca profesorii interesați de această certificare să parcurgă cu atenție acest modul pentru a-și crește sanșele de promovare a examenului de certificare. Nu este dificil. Este un modul structurat în 13 capitole ce acoperă teme multiple, de la pregătirea profesorilor pentru utilizarea tehnologiei la clasă, îmbunătățirea colaborării și a comunicării, până la stimularea interesului și creativității elevilor. Examenul de certificare se desfășoară on-line și se poate susține pe baza unei programări.

Și dacă vă întrebați în ce constă examenul, ei bine, sunt întrebări cu variante multiple de răspuns și mai multe scenarii cu activități practice ce trebuie realizate în cele 180 de minute pe care le ai la dispoziție.

În iulie 2016, am obținut certificarea Google Educator Nivelul 2. Am urmat aceiași pași ca pentru nivelul 1 însă modulul on-line este cel de “Formare avansată” și are o structură de 9 capitole.

Am obținut aceste două certificări și apoi, după conferința educațională organizată anul trecut de către Edu Apps în parteneriat cu Google și Ministerul Educației, am parcurs cursul on-line de formator și desigur, ceilalți pași necesari pentru obținerea certificării de formator Google for Education.

Astfel, în ianuarie 2017, am fost acceptat de către compania Google în programul și grupul formatorilor Google for Education certificați la nivel internațional.

Florin vorbește despre aplicațiile Google pentru educație pentru invitații conferinței “Școala românească, la granița dintre tradiție și inovare prin tehnologie” – 30 iunie 2016, Ministerul Culturii, București

Din newsletterul Google for Education trimis către comunitatea partenerilor pentru educație în luna ianuarie 2017, am aflat că, la sfârșitul anului trecut, erau cca 568 de formatori internaționali certificați Google for Education și 1.400 de formatori pentru S.U.A. Ce înseamnă pentru tine să faci parte din acest program?

În câteva cuvinte, aș spune așa: bucurie, motivație, recunoaștere, formare la nivel avansat. Firește, obținerea acestei certificări m-a bucurat foarte mult! În primul rând, înseamnă recunoașterea abilităților mele profesionale de a sprijini, planifica și implementa programe de formare avansată pentru profesori. De altfel, este o certificare care face parte din programul Google pentru dezvoltare profesională în educație.

Pe de altă parte, acum mă simt mai motivat ca oricând! Mie îmi plac lucrurile bine făcute, iar acum, bucuria și motivația mea vin și din faptul că, pot să susțin în cel mai bun mod posibil sesiuni de formare, pot să fac schimb de idei și să împărtășesc bune practici în utilizarea aplicațiilor Google pentru educație cu alți formatori, dascăli cât și cu membrii comunității on-line Google Educator Group România, unde sunt moderator. Este o consecință firească a faptului că am învățat despre aplicațiile Google pentru educație, le-am folosit la școală și la cursurile unde am fost formator în ultimii ani și desigur, am parcurs toate etapele obligatorii pentru obținerea acestei certificări.

Care sunt beneficiile pe care ți le aduce certificarea Google for Education Certified Trainer?

Ca formator certificat Google for Education, am mai multe avantaje. Beneficiez de promovare on-line din partea Google: am un profil public în directorul on-line cu experții Google for Education din întreaga lume și folosesc insigna digitală Google for Education Certified Trainer în comunicarea on-line (de exemplu e-mailuri, site-uri, comunități). Acest lucru generează o mai mare vizibilitate a profilului meu, mă ajută să mă conectez mai ușor cu alți educatori pasionați de tehnologie și pot avea șansa să particip la diverse programe și evenimente educaționale (on-line și off-line).

Pe lângă promovarea on-line și recunoașterea la nivel internațional, acum fac parte dintr-un grup select de formatori și experți în tehnologie. Formatorii Google for Education au acces special la resurse, actualizări de produse și diverse oportunități oferite de Google pentru educație. Beneficiez și de exclusivitate pentru testarea noilor produse Google și de migrarea domeniului personal la G Suite for Education pentru a-l utiliza în cadrul cursurilor.

Nu în ultimul rând, obținerea acestei certificări mi-a oferit șansa să fac parte din echipa de formatori Edu Apps și în curând, voi începe să susțin cursuri despre aplicațiile Google pentru dascălii din România.

Recent, ai scris un articol despre motivele pentru care recomanzi utilizarea aplicația Google Classroom pentru învățământul preuniversitar. Este prima aplicație Google pe care ai folosit-o în activitatea de predare?

Nu! Am început cu alte două aplicații. Google Classroom este o aplicație lansată relativ recent, în august 2014.
Prima aplicație folosită a fost Google Sites. Am descoperit-o în anul 2007 când aveam nevoie să utilizez o aplicație gratuită. Am utilizat-o pentru a distribui materiale elevilor și profesorilor cursanți. Mi-a plăcut foarte mult pentru că permite crearea de site-uri într-un mod simplu și rapid, iar informația este imediat disponibilă oricui și de oriunde (PC, tabletă, smartphone), fără un cont de utilizator, prin simpla accesare a unui browser, prin intermediul unei adrese scurte care poate fi memorată sau notată pe tablă, în caiete sau direct pe dispozitivul utilizat.

După aceea, am început să folosesc Google Drive pentru a primi temele și portofoliile elevilor sau cursanților. A fost o soluție eficientă pentru salvarea fișierelor de lucru în cloud, adică pe un server care este conectat la Internet. Practic, ce îmi place la Google Drive este faptul că e asemănător unui stick USB on-line pe care îl poți accesa de oriunde și la care are acces orice colaborator invitat.

Care sunt aplicațiile Google pe care le folosești cel mai mult și ce impact au avut aceste aplicații în activitatea ta didactică de până acum?

Încă din 2009, folosesc frecvent toate aplicațiile Google pentru educație în activitatea mea de predare în învământul preuniversitar.

Ce aplicație folosesc cel mai mult? Aș putea spune că, în ultimii 3 ani, am folosit în special Google Classroom, o aplicație care mă ajută să planific eficient activitățile și proiectele la care lucrez împreună cu elevii mei. Am optat pentru Google Classroom pentru că integrează și celelalte aplicații G Suite for Education (de exemplu Gmail, Google Slides, Google Docs, Google Drive ș.a.m.d.). Prin urmare, simultan cu utilizarea Google Classroom, folosesc majoritatea aplicațiilor Google, dar și alte resurse digitale pentru educație. Dacă doriți să aflați mai multe detalii despre impactul pe care l-a avut Google Classroom în activitatea mea de predare, vă invit să citiți articolul scris de mine pe această temă.

Google Forms este o altă aplicație care îmi place foarte mult pentru că simplifică și ușurează evaluarea atât pentru mine cât și pentru elevi. Concret, cu formularele Google, pot să îmi planific activitățile detaliat și în etape, să ofer elevilor instrucțiuni sau exemple și să colectez informații și feed-back. În același timp, Google Forms mă ajută să creez chestionare de evaluare care conțin diverse tipuri de itemi și îmi permite vizualizarea statusului acestora direct în aplicația Google Classroom. Recent, am utilizat un formular Google Forms pentru activitățile din cadrul proiectului Get Online Week (Hai pe Net), o campanie anuală de incluziune digitală inițiată la nivel european de către organizația Telecentre-Europe și care a fost implementată în țara noastră de către Fundația EOS.

Pentru mine este important să promovez o învățare centrată pe colaborare și pe dezvoltarea competențelor specifice secolului XXI. Tocmai datorită beneficiilor pe care le oferă aplicațiile Google, am activat și am administrat G Suite for Education pentru 4 unități școlare din Baia Mare în care mi-am desfășurat activitatea în ultimii ani.

Florin prezintă un exemplu de lecție la “Clasa Viitorului” cu aplicația Google Classroom în cadrul evenimentului “Școala românească, la granița dintre tradiție și inovare prin tehnologie” – 30 iunie 2016, Ministerul Culturii, București

Anul școlar 2017 - 2018 va începe cu o nouă programă școlară pentru disciplina "Informatică și TIC" pentru clasele a V-a – a VIII-a. Aceasta include printre resurse și aplicațiile G Suite for Education. Din experiența ta de până acum, ce le recomanzi profesorilor care vor să folosească aplicațiile Google pentru educație?

Le recomand să parcurgă cursurile disponibile în limba română pe platforma Google Training Center. Vor învăța cum să folosească tehnologia, cum să economisească timp, cum să-și organizeze mai eficient activitățile și cum să stimuleze interesul și creativitatea elevilor prin cercetarea online, lecții interactive, captarea atenției și promovarea muncii în echipă. Sunt convins că, parcurgând aceste cursuri on-line de pe platforma Google pentru educație, se vor simți pregătiți și vor utiliza mai ușor la clasă aplicațiile Google pentru educație. Pentru a învăța direct de la colegii formatori prin exemple de bună practică, îi invit să participe la cursurile de formare.

Pentru că tocmai am discutat despre noua programă școlară pentru Informatică și TIC, să revenim puțin la studiile tale în domeniul informaticii. Spune-ne, te rog, există ceva ce ai fi vrut să înveți în școală dar nu s-a predat?

Consider că studiile absolvite mi-au oferit o bază solidă de cunoștințe, deși mi-ar fi plăcut ca în facultate să fi studiat mai puțin timp matematica avansată, în favoarea mai multor cursuri și laboratoare de informatică aplicată. Pentru că tehnologia și Internetul au evoluat foarte rapid, după finalizarea studiilor, am fost nevoit să învăț pe cont propriu noutățile care mă pasionau. Deși efortul este mai mare în această situație, am privit totul ca pe un joc plăcut și captivant.

Pe baza experienței tale, care este cea mai importantă lecție învățată referitor la utilizarea tehnologiei în procesul educațional?

Până acum, experiența mi-a demonstrat că tehnologia este un aliat pentru profesori și elevi.

Am învățat că predarea devine interesantă și interactivă cu ajutorul tehnologiei. Mai mult, am văzut că poți utiliza tehnologia pentru a crește motivația și performanța elevilor – un lucru care este foarte important pentru mine. Aplicațiile și resursele pentru educație pot fi de mare ajutor în procesul de învățare al elevilor. De exemplu, învățarea este mai distractivă pentru elevi când folosești la clasă jocuri și softuri educaționale. Elevii sunt implicați în propria învățare pentru perioade mai mari de timp și sunt încurajați să realizeze proiecte, într-un mod creativ, interactiv și pot oricând să utilizeze diverse resurse digitale.

De asemenea, am învățat că, prin utilizarea tehnologiei, se pot elimina blocajele în comunicare și se îmbunătățește relația profesor-elev. În plus, învățarea poate fi realizată chiar și de la distanță.

Bineînțeles, pentru profesori, există și alte beneficii însă, în esență, consider că prin integrarea instrumentelor TIC, procesul didactic este orientat spre elev, iar abordarea educațională devine deschisă, transparentă, interactivă, facilitează colaborarea și învățarea continuă și îi ajută pe elevi să devină responsabili și să dezvolte abilități care îi ajută să se adapteze mai bine.

Ce înseamnă pentru tine dezvoltare profesională continuă în educație și ce recomandări ai pentru profesorii care doresc să facă din tehnologie un aliat pentru educație?

Înseamnă să înveți permanent. Henry Ford spunea că “Oricine încetează să înveţe, este bătrân, indiferent dacă are 20 sau 80 de ani”. Dacă ești pasionat de educație și vrei să te dezvolți, înveți și te formezi continuu, indiferent de vârstă. Cred că, numai în acest mod, îți poți face meseria mai bine.

Le recomand colegilor mei, să fie deschiși să descopere permanent lucruri noi, să învețe să utilizeze aplicațiile și resursele digitale pentru educație și să facă tot posibilul să integreze tehnologia în procesul educațional. Motivul este simplu: indiferent dacă ne place sau nu, tehnologia este prezentă în viața noastră de zi cu zi. Mai mult, elevii folosesc tehnologia zilnic și sunt adepții ei, iar profesorii nu pot ignora această realitate.

Nu cred că dețin rețeta perfectă pentru dezvoltarea profesională și nici nu pretind că știu o scurtătură anume pentru învățare. Cei care doresc să învețe și să descopere instrumente noi au mai multe opțiuni: dacă sunt autodidacți, se pot înscrie la cursuri on-line și pot utiliza oricând platforme, aplicații și programe gratuite pentru educație; dacă le place să învețe de la un formator într-un cadru organizat, pot participa la cursuri specifice domeniilor de interes.

Pentru mine, procesul de dezvoltare profesională înseamnă îmbinarea acestor două opțiuni. În plus, am căutat mereu să fiu la curent cu ultimele noutăți din domeniul tehnologiei pentru educație și să îmi testez limitele prin susținerea de examene de certificare pentru diverse aplicații și platforme educaționale.

Sunt un susținător al inovației în educație. Cred că tehnologia este un instrument util în această direcție și, nu în ultimul rând, cred că este făcută și dezvoltată de oameni pentru oameni.
Este bine să descoperim avantajele tehnologiei pentru școală și să le punem în sprijinul educației.

Mulțumim pentru interviu, Florin! Ne vedem la cursuri.

Alice Manu

Specialist Marketing și Comunicare, Edu Apps